Tør du å slippe en AI-løs i CMS-et ditt?

Sanitys nye Content Agent lar kunstig intelligens jobbe direkte i CMS-et ditt, med full innsikt i innholdet og hvordan det er strukturert. Lovende, er mitt inntrykk etter å ha prøvd en tidlig-versjon.

Mange bruker AI-tjenester som ChatGPT til å få hjelp med å skrive artikler, bloggposter, nyhetsbrev og annet innhold.

Med varierende hell, vil jeg påstå.

Problemet med de fleste av løsningene er at de mangler innsikt i innholdet du har laget tidligere. Og de klarer heller ikke å tilpasse seg skrivestilen din. Dermed blir kvaliteten kanskje så som så. Det synes gjerne at det er en AI som har skrevet teksten.

Og så kommer den tidkrevende jobben med å kopiere og lime innholdet du har laget med for eksempel ChatGPT inn i publiseringssystemet (CMS-et). Antagelig må du også bruke tid på manuell redigering av titler og tekster så det er noenlunde i samsvar med hvordan du har skrevet resten av innholdet.

Sanity lanserte nylig Sanity Content Agent, en AI-løsning som ifølge Sanity selv har innsikt i innholdet i CMS-et – inkludert hvordan det er strukturert og organisert. Dermed kan den gjøre ganske mye mer enn det for eksempel ChatGPT kan gjøre.

Du kan for eksempel:

  • Be den gjøre research på nettet og se det i sammenheng med innholdet ditt i Sanity.
  • Du kan spørre den om innholdet ditt.
  • Hvis en artikkel inneholder referanser til for eksempel produkter lagret et annet sted i Sanity, kan den følge disse referansene for eksempel for å finne lanseringsdatoer og annen informasjon du spør AI-en om.
  • Du kan be den om å oppdatere innhold, eller skrive for eksempel en bloggpost basert på en kombinasjon av research på nettet og innsikt i det eksisterende innholdet i Sanity.

AI fungerer best med god struktur

Jeg var først litt skeptisk til å slippe en AI-agent løs inne i Sanity. Men etter å ha testet ut Content Agent noen dager, tror jeg innebygde AI-tjenester i CMS-er kan ha mye for seg.

AI – eller nærmere bestemt store språkmodeller (LLM-er) – fungerer best når den har masse bra kontekst. Og jo bedre strukturert innholdet LLM-en bruker som kontekst er – jo bedre resultat leverer modellen.

Er det noe Sanity er god på, så er det struktur: Innholdet er strukturert i skjemaer som definerer hvilke dokumenttyper (for eksempel "artikkel", "forfatter") og felter (for eksempel "tittel", "brødtekst") innholdet ditt består av, og hvordan alt henger sammen.

Ryddig og ordentlig, lagret som JSON – nettopp sånt en LLM liker.

Lett å komme igang med

Sanity Content Agent er foreløpig i "preview"-versjon. Hvis du har fått tilgang, finner du Content Agent på venstre side i Sanity-dashbordet. Klikker du på den, åpnes et chattevindu som ligner på for eksempel ChatGPT.

Selv om Sanity Content Agents styrke er at den kan bruke eksisterende innhold som kontekst for å få bedre kvalitet på tekstene som produseres, har den ingenting i mot å dikte opp morsomme historier om du ber den om det. Her har jeg bedt Sanity Content Agent om å skrive en "Om oss"-tekst til det fiktive selskapet Kurts fisk og data:

Den klarer ikke å selv sette inn bilder til artikkelen, med mindre det er bilder du har lastet opp tidligere. Men du kan be den om å endre bilder – for eksempel bytte bakgrunn, fjerne noe – eller bytte en farge.

Jeg la inn dette bildet:

...og ba Content Agent om å endre fargen på bildet til rødt:

Lekkert!

Lovende

Hvis du er redd for at Content Agent skal gå berserk og begynne å modifisere innholdet ditt, så skal du ifølge Sanity ikke trenge å være bekymret. Alle oppdateringer av innhold lagres som utkast ("draft") som du kan se over og godkjenne før du selv velger å publisere det.

Det bør også nevnes at også konkurrenten Contentful våren 2025 kom med innebygde AI-løsninger til sitt hodeløse CMS – de kaller den AI Actions. Noe av det AI Actions har til felles med Sanitys Content Agent er at den kan bruke innholdet i CMS-et som kontekst.

I min lille test av Content Agent var det ikke alltid det fungerte helt perfekt, men løsningen virker absolutt lovende.

Helt til slutt: Sanity skriver i sine "Terms of Service for AI Features" at input-dataene dine sendes til deres samarbeidspartnere som for eksempel OpenAI, men at de forsikrer seg om at disse integrasjonene er konfigurert til å ikke bruke inputdata til å trene AI-modeller. Uansett – har du sensitive data i CMS-et ditt er mitt råd å gjøre en ekstra risikovurdering før du tar i bruk denne typen AI-løsninger.

Hvis du har lyst til å teste ut Sanity Content Agent selv, kan du sette deg på venteliste her: https://www.sanity.io/content-agent