Vi er inne i en utfordrende tid, og det er mange som kjenner på usikkerhet. Usikkerhet rundt egen og andres helse, men også usikkerhet rundt hva som skjer med arbeidsplassen fremover. Denne usikkerheten fører kanskje også til at man tar beslutninger basert på kortsiktige planer. I noen tilfeller er det helt nødvendig fordi tiden ikke strekker til, eller fordi andre faktorer plutselig spiller en større rolle i beslutningsprosessen.
Når hele familien sitter på hjemmekontor er det viktig å puste med magen og ha takhøyde både i møtesituasjoner og med alt annet dagen bringer, og det er allerede skrevet mye om råd til alle som har hjemmekontor i disse dager. Dette er en ny situasjon både for voksne, ungdommer og barn, og jeg kan skrive under på at det er ikke alltid like enkelt. Her i familien, med to voksne og to ungdommer, er det allerede litt slamring med dører og sinte utbrudd fordi nettet ikke virker, eller læreren har vist hvordan ting skal gjøres, men hvor det viser seg å ikke virke likevel. For all del – dette er ikke lærernes feil. De gjør en helt uvurderlig jobb, og gjør alt de kan med de verktøyene de har tilgjengelig. For jeg tror, når vi nå nærmer oss slutten på første uken med hjemmeskole, at ungdommene allerede savner skolen, medelever og lærere, og det å kunne spørre en som faktisk er til stede og kan se med en gang hvor problemet ligger eller feilen er. Ikke minst savner de noen som forstår «noe», for her hjemme forstår vi visstnok ingen ting 😊 Noen som kjenner seg igjen? Vi er selvfølgelig fullt klar over at vi ikke er av dem som har det vanskeligst – jeg vet jo at yngre barn trenger oppfølging og aktivisering mer eller mindre kontinuerlig gjennom hele dagen.
Oppe i alt dette skal altså vi voksne gjøre en god jobb, og helst også snekre sammen en full arbeidsdag. Veldig mange av kontaktpersonene hos våre kunder er ansatt i en kommunikasjonsavdeling. Det betyr at dagene går med til helt andre ting enn å prioritere websider og nettstedenes «helse». De må prioritere kommunikasjon og informasjon med sine ansatte, kunder, medlemmer og andre målgrupper. Da MÅ ting bare virke.
Spørsmålet du kanskje stiller deg nå er hvorfor i all verden vi i Novacare bryr oss om dette? Men det gjør vi altså – fordi vi tror vi kanskje kan avlaste litt, bistå der det trengs og i det hele tatt være tilstede når behovet oppstår.
Vi kan sørge for at nettstedet ditt virker, at du har den nødvendige funksjonaliteten tilgjengelig som gjør at du kan dele informasjon på en mest mulig hensiktsmessig måte. Stopper prosjektet du jobber i opp fordi du ikke har tid til å teste det du skal? Vi kan hjelpe deg med testing slik at dere kommer videre.
Ja – det kan ta litt tid å klargjøre eller lage dette, og kanskje ikke tiden strekker til akkurat nå, til engang å diskutere det med oss. Likevel synes vi det er verdt å fortelle om muligheten, og kanskje det er nettopp noe av dette du har behov for. Akkurat nå.
Det kan være at denne situasjonen varer en stund, kan hende dette vil spare dere for mye arbeid og mulig frustrasjon fremover. Kanskje klarer vi til og med å bistå slik at dere kommer ut i den andre enden bedre rustet enn da dette startet. Hvem vet.
Hvis du er midt i det som kan føles som et kaos av informasjon som skal publiseres, telefonen ringer i ett kjør og de digitale møtene fyller opp kalenderen – og du kanskje samtidig skal hjelpe barna med skolearbeid eller aktivisere barnehagebarnet – ta kontakt med oss. Det er ikke sikkert vi kan avhjelpe, men kanskje?
Vi i Novacare gjennomfører digitale morgenmøter med våre kollegaer hver dag, med eller uten barn. En fot i bakken hver morgen for å sørge for at alle har det de trenger, både av informasjon og arbeidsoppgaver, samt å se til at alle har det bra. For det er tross alt det viktigste oppe i alt – at ansatte og kunder har det så bra som det går akkurat nå.
Så sist, men definitivt ikke minst – ta vare på deg selv og ta vare på hverandre!