Blogg – for din egen del!

Kunnskapsdeling kommer ofte høyt oppe på listen hvis noen skal argumentere for hvorfor utviklere skal skrive blogginnlegg. Tanken om at man må sitte på kunnskap som er helt ukjent for resten av verden, for å ha noe å skrive om, tror jeg kan virke som en unødvendig terskel for mange.

Mitt råd er ganske enkelt: Skriv for din egen del, og drit i hva andre måtte mene!

Min blogg – min personlige huskeliste!

Som utvikler løser jeg problemer, og etter å ha løst et problem tenker jeg ofte: «Dette kommer jeg sikkert til å få bruk for senere», så det er nok best jeg skriver det ned før jeg glemmer det. Og da blir det gjerne et blogginnlegg.

Det er ikke alltid problemene jeg løser er så unike, så plutselig en dag støter jeg på det samme, eller et lignende problem. Men hvordan var det jeg løste det? Jo, da finner jeg bare frem til blogginnlegget!

Det har skjedd mer enn én gang at jeg har stått fast med et problem, og googlet meg frem til svaret. Og hva er det google viser meg? Jo mitt eget blogginnlegg som gir meg svaret på det jeg lurte på. Ganske tilfredsstillende!

Målgruppe?

Så for de som sier man må bestemme målgruppen når man skriver blogginnlegg; min viktigste, og kanskje eneste målgruppe når jeg skriver mer tekniske blogginnlegg er Tomas-i-fremtiden! Jeg tenker han er en trivelig fyr som fortjener all den hjelpen dagen-i-dag-Tomas kan gi, med den innsikten han nettopp har opparbeidet seg etter å ha løst dagens lille utfordring.

Den gode følelsen av å hjelpe andre

Jeg husker fremdeles den gode følelsen da en kollega ved kaffeautomaten fortalte at han hadde vært på utkikk etter løsningen på et problem, og tilfeldigvis hadde kommet over mitt andre blogginnlegg en gang i 2018 – dette var akkurat både det han – og kunden han jobbet med – var ute etter.

Selv om jeg først og fremst skriver blogginnlegg for min egen del, er det jo en hyggelig bonus hvis andre kan ha glede av det!

Får du ofte samme spørsmål – spar tid på å skrive det ned!

Hvis du får et spørsmål, men det tar litt tid å forklare det skikkelig, og du tror du kanskje får bruk for svaret en gang til? Skriv det ned, som et blogginnlegg!

Neste gang noen spør deg om det samme, kan du bare gi dem lenken til blogginnlegget! Du sparer tid, og de får forhåpentligvis et grundigere svar!

Anerkjennelse og fordeler

Hvis du velger å fokusere på et fagområde, og du gjør deg bemerket her, kan det vanke fordeler som en MVP (most valued professional) utmerkelse, eller lignende. Kanskje du er så heldig at du får både gratis lisenser, kaffekrus og et diplom du kan henge på veggen! Mulighetene inkluderer f.eks. Microsoft MVP og Optimizely MVP.

Karrieremuligheter

Er du på utkikk etter en ny jobb, eller et nytt oppdrag, så skader det ikke å være synlig. Etter å ha skrevet mine fire første blogginnlegg i 2018, hadde jeg allerede fått henvendelser fra to personer som lurte på om vi ikke skulle bli kollegaer. Jeg slo ikke til på tilbudene, men det kan jo være hyggelig å blir spurt. Forresten, ikke ta mitt ord for det – ta heller Troy Hunt sitt ord, han sier det bedre...

Skriv i vei – selv om du ikke er helt sikker!

Ofte vil folk være mer ivrige på å fortelle deg hvorfor og hvordan du tar feil, enn de er villige til å gi deg svar hvis du stiller et åpent spørsmål. Du må ikke kunne alt for å skriv et blogginnlegg – tar du feil, blir det sikker påpekt i kommentarfeltet, så kan du heller delta i diskusjonen der og lære selv også.

Gå gjerne for en bloggplattform med mulighet for kommentarfelt. Selv har jeg lært mye av å følge med i kommentarfeltet på mine egne blogginnlegg!

Du MÅ ikke lage din egen bloggplattform!

Som utvikler er det lett å tenke at det hadde vært kult å lage din egen bloggplattform. Du må bare lære deg Sanity, Next, Gatsby, Firebase, Tailwind, Typescript og mekke din helt egen font med perfekt kerning før du kan starte! Senk terskelen! Det går helt greit å starte med wordpress.com, ghost.io eller lignende. Din helt egen, og perfekte bloggplattform kan du alltids mekke senere!

Ta kontroll på din digitale tilstedeværelse!

Vi har vel alle gjort det? Når vi er helt alene, og tror ingen ser oss...? Ja, jeg tenker selvfølgelig på at vi googler vårt eget navn! Hva kommer øverst når du googler ditt navn?  Hvis du skriver blogginnlegg, kan du ta kontroll over hva som dukker opp når en fremtidig arbeidsgiver googler deg.

Enten du vil, eller ikke, er du en merkevare. Ta kontroll over den!

Innholdstyper

Siden jeg skriver et blogginnlegg om å skrive blogginnlegg, er det jo mest nærliggende å tenke på tekst. Skriver du blogginnlegg, er veien kort til å dele små utsnitt på Twitter, LinkedIn og Reddit. Men, du må ikke være begrenset til tekst alene. Både YouTube og TikTok er plattformer som utviklere har omfavnet de siste årene.

Økt læring

Hvis du skal skrive om noe, eller forklare noe til andre, vil du kanskje sette deg litt ekstra godt inn i problemstillingen. Du blir raskt bedre på å gjøre reasearch og sette deg inn i nye teamer. Når du i tillegg skriver det ned, med dine egne ord, er jeg ganske sikker på at du også vil huske det bedre.

Raske penger

Jeg har ikke testet selv, men jeg har hørt det ligger penger i annonser. Alle kan ikke leve av å skrive blogginnlegg, men kanskje kan du få dekket noe av hostingutgiftene? Uansett, ikke overdriv annonsene – da irriterer du bare leserne!

Ikke skriv for langt

Vær kort og konsis! Kom til poenget, og bli ferdig! Et blogginnlegg trenger ikke være mer enn noen få setninger.  Faktisk er dette blogginnlegget alt for langt!

Blir det for langt, risikerer du at folk faller av, eller kanskje aldri starter å lese. Kanskje kan du dele opp det du har på hjertet i flere blogginnlegg!

Verktøy

Med for mange skrivefeil, kan selv det mest interessant blogginnlegg bli slitsomt å lese! Bruk gjerne stavekontroll, og vil du skrive på engelsk, og blir litt usikker, test gjerne Grammerly sin nettleser-extension!

Konklusjon

Det må ikke være nytt og revolusjonerende for å være verdt å skrive om! Det må ikke være tanker som ingen har tenkt før. Det eneste som betyr noe er at det er noe DU bryr deg om!

Drit i målgruppen - målgruppe kan du være selv!

Skriv i vei!